Trening

  • Jeg kan tilby trening i eget studio
  • Trening utendørs
  • Trening i samarbeid med Spenst i Halden

Sunn og sterk…
Slik gjør du…

Det finnes utallige artikler om snarveier til både det ene og det andre, men skal du bygge en sunn og sterk kropp så finnes det ikke noen snarveier, men det finnes mange veier som fører deg nærmere målet, noen raskere enn andre.

Hvilken vei du velger er ditt valg som bør basere seg på dine forutsetninger og dine mål.

Det finnes i hovedsak 6 treningsprinsipper:

  • Progresjon (økt belastning over tid)
  • Variasjon (periodisering av lett/tung trening, variere øvelser mm)
  • Kontinuitet (unngå skade/rett teknikk, trening er ferskvare)
  • Restitusjon (det er under hvile kroppen bygger seg opp igjen)
  • Spesifisitet (spesifikk trening for å nå dine mål)
  • Individuelt tilpasset (tid til trening, trenings erfaring, skader mm)

Disse prinsippene satt i system vil gi deg økt styrke/utholdenhet/bedre kroppsholdning med mer, men for å være sunn må kostholdet også tilpasses aktivitets nivået.

Energiinntaket må balanseres opp mot ditt aktivitets nivå og dine mål. Kroppen tilpasser seg på godt og vondt til både belastning og energiinntak og forandringer bør foretas med jevne mellomrom.

Kostholdet/energiinntaket bør til mesteparten bestå av sunne alternativer, slik som grønnsaker/rent kjøtt/fisk/grove kornblandinger. Og så lite som mulig av sukker/ferdigmat/loff og annen energitett mat. Matlagingskurs 🙂

Mennesker har alle ulik forbrenning (metabolisme) hvilket fører til at noen kan spise mer enn andre til tross for likt aktivitetsnivå. En forutsetning for å bli overvektig er at energiinntaket er høyere enn energiforbruket. Så da finnes det to måter å møte dette på, den ene er å spise mindre (eller bedre) og den andre er å øke aktivitets nivået, eller helst en kombinasjon av disse to.

Sliter du med å nå dine mål?
Mangler du motivasjon?
Vil du prestere bedre?
Vil du komme i bedre form?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale så ser vi på hva jeg eventuelt kan gjøre for deg slik at du kan nå dine mål.
Mestringsfølelse gir motivasjon som igjen gir kontinuitet som er helt avgjørende for en god helse. Trening er dessverre ferskvare men den gode nyheten er at det aldri er for sent til å begynne.

Ser frem til å høre fra deg.

Mvh
Marcus Lundqvist
Din Personlige Trener