Kosthold 1

Helsen din starter med et godt og balansert kosthold, det er dette som er grunnpilaren eller basen for din helse og aktivitetsnivå. Med riktig kosthold får du en god base slik at du kan trene og få fremgang, jo riktigere og nøyaktigere kostholdet ditt er, jo raskere får du resultater uansett om du skal gå ned i vekt eller legge på deg mer muskler.

Jeg er en stor tilhenger av Paleo kosthold men med en vri. dvs at det fortsatt er lov å spise litt kornprodukter samt drikke melk osv. Men hoved næringskildene skal være naturlig kjøtt/fisk og fugl for protein, grønnsaker som hovedkilde for karbohydrater og nøtter/frø og sunn olje som hovedkilde for fett. Deretter er det lov å unne seg litt frukt og bær som snacks, sen er det minimalt med stivelses produkter slik som pasta og ris, skulle også si at potet, mais og andre energitette karbohydrater bør unngås så langt det lar seg gjøre, i hvert fall hvis man vil ned i vekt.

Du kan spise 300 gram blomkål eller 38 gram kokt pasta (13 gram tørr vekt) og det gir deg samme antall karbohydrater men hva fyller opp magesekken best samtidig som det gir deg mye mer vitaminer og mineraler? Svaret er gitt: Blomkål eller grønnsaker generelt.

Hvis du ikke skal ned i vekt så kan du i prinsipp spise ubegrenset med grønnsaker slik som: Blomkål, Brokkoli, Tomat, Spinat, Agurk, Salat osv. Men det finnes grønnsaker som er energitette og som inneholder stivelse, disse bør man minimere eller innta under kontrollerte former (veie) ved kontrollert vektnedgang, disse er: Mais, kidney bønner, potet og mange typer erter. De mellom tette grønnsakene er: Gulrot, rødbeter og andre beter, disse kan og skal spises med god samvittighet men vit at de inneholder mer energi enn de som jeg nevnte først, men likevel langt mindre energitette enn pasta, ris, potet og kornprodukter.

Men hvis du skal gå ned i vekt og ønsker å gjøre det raskest mulig og under kontrollerte former så finnes det bare en vei og det er å veie og telle kalorier, det er den raskeste metoden som finnes og er udiskutabel. Da vet du hva du får i deg og kan enkelt justere inntaket etter hvert.

Lær deg forskjellene på energi innehold på pasta kontra grønnsaker, brødskive kontra grønnsaker slik at du har noe håndfast at forholde deg til. En 20 grams brødskive inneholder like mye karbohydrat som et halvt eple eller 335 gram tomat eller 130 gram gulrot. Valget er enkelt hvis man lær seg å se disse enorme forskjellene i energi innehold.

Spis følgende i rekkefølge: Fisk/fugl og kjøtt, grønnsaker, nøtter og frø, litt frukt og minimalt med stivelse og IKKE noe sukker. Dette vil gjøre underverker for kroppen din.

Vektnedgang starter med kosthold, ikke aktivitetsnivå… Det er langt mer effektivt å starte vektnedgangen med kosthold enn å øke aktivitetsnivået, det som er enda mer effektivt er å gjøre begge deler men start først med å innse at det er et sunt kosthold som er basen for aktivitets nivået og fremgangene der.

Med dette vil jeg også si at man kan fortsette å spise pasta, ris, potet, pizza, feite sauser osv, men det krever en god innsikt på hvor energirik denne type mat faktisk er og bør holdes til et minimum i det daglige kostholdet. En søndagsmiddag hos venner og familie er ikke en del av det daglige kostholdet, kos deg der 🙂

Det er fullt mulig å slanke seg på pasta retter også men da må kaloriene veies og telles fordi de fort blir for mange, men hvorfor spise så mye pasta når du kan spise grønnsaker i bøtter og spann og samtidig få i deg alle vitaminer og mineraler du trenger til ditt økte aktivitetsnivå og som ikke pastaen gir deg??

Hva kan så jeg gjøre for deg hvis du ikke klarer dette med kosthold på egen hånd:

  • Jeg kan sette opp komplette menyforslag på frokost, lunsj og middag samt mellommåltider
  • Beregne ditt generelle energibehov
  • Gi generelle kostholdsråd
  • Følge opp og støtte deg i prosessen med å legge om kostholdet
  • Gi opplæring i kosthold slik at du selv klarer å beregne og lage menyer

Ta kontakt så ser vi sammen på hva som passer best for deg.

=>Kosthold 2